Flera faktorer...

För att besvara en fråga ja just fick via msn: Att räkna kalorier är inte samma sak som GI-metoden. GI innebär att man skippar kolhydraterna, alltså vitt bröd, pasta, potatis, ris m.m Anledningen till att folk använder sig av GI-metoden beror på att kolhydraterna tar större plats är fettet i kroppen. Men att inte äta några som helst kolhydrater resulterar i slöhet och utmatthet. Kroppen behöver kolhydrater för att få energi.

Att bara räkna kalorier ger resultat! Men det går väldigt långsamt. För att snabba på viktminskningsprocessen spelar flera faktorer in...

Är frukost, ät var tredje timme, ät rätt, räkna kalorier (men bara till dess att du vet hur en normalstor portion för din kropp ser ut). Genom detta är kroppen i en ständig förbränningsprocess, samtidigt som den inte lagrar massa extra energi som kroppen inte kommer göra sig av med.

Att äta rätt innebär mer än att bara veta hur mkt och hur ofta. Ibland måste man skippa godsakerna, för kroppens skull!
Det ÄR INTE nyttigt att äta halvfabrikat var och varannan dag... Pizza, hamburgare, pommes, chips... Ja visst kan det vara gott någon gång ibland. Men är det värt det? Inte nog me de extra kilon som lägger sig runt magen, också kroppens värden blir sämre och risken för sjukdomar ökar. På samma sätt ökar godis, läsk och andra sötsaker risken för diabetes och liknande. Ställ er frågan... ÄR DET VÄRT DET!? Är det värt att jag trycker i mig två pizzor i veckan och käkar godis varannan dag när jag vet att jag långsamt tar död på min kropp?

Man ska kunna äta allt! Jag äter i princip allt... Men i lagom mängd! Godis gör en inte bara fet, finnig och ökar  risken för diabetes, det förgiftar även kroppen.

Och rör på er! Promenera till skolan, till filmbutiken, till jobbet eller vad det nu är, speciellt om det är nära. Om inte annat, ta cykeln! Länga promenader är helt underbart! Njut av naturen och sommaren som är påväg. Är man hurtig kan man ta en joggingtur någon gång i veckan, eller varför inte en simtur, vilket är perekt nu när sommaren är nära.

Även om man inte orkar röra sig särskilt mkt så tänk på att inte äta för mkt och att äta rätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0