Baka ditt eget bröd

Att baka sitt egna bröd var inte alls ovanligt för inte länge sedan alls. På vissa håll bakas det fortfarande ute på landet, kanske mer sällan i Sverige än i andra Europeiska länder.

Vem älskar inte doften av nybakat? Mats-Eric Nilsson skriver i sin bok "Den hemlige kocken", att vi är så förstörda av fabrikstillverkat bröd med mängder av socker och kamikalier inbakade i dem, att vi inte längre uppskattar vanligt och äkta bröd. Stämmer det?

Jag har precis lagt mig till att baka bröd på eget vis. Just nu väntar min surdeg på att få bli matad, därför har jag innan surdegen är färdig fått baka "snabbbröd", bröd med vanligt jäst. Nybakat bröd är otroligt gott och smakar så otroligt mkt bättre än köpt bröd som är preparerat med alla möjliga smakförstärkare och koncerveringsmedel m.m.

Bakar man själv får man precis det bröd man vill ha, helt kemikaliefritt! Dessutom kan du välja ett nyttigare, ljusare eller mörkare bröd precis hur du vill bara genom att byta ut mjölet mot ett annat. Ex går alltid vetemjöl att byta ut mot landvetemjöl, eller bara lantmjöl, och det funkar exakt likadant, är precis lika lätthanterligt, men dessto nyttigare.

Kort och enkelt brödrecept:


1 dl rågmjöl/rågsikt
7dl vetemjöl/lantvetemjöl/lantmjöl
2msk olivolja
1,5tsk salt
25g jäst
3dl vatten

Blanda ihop rågmjölet, 6 dl av vetemjölet och saltet. Värm vatten till 37grader och häll i finfördelat jäst, bland till dess att det löst sig ordentligt. Blanda i oljan. Häll vätskan i mjölblandningen och blanda om tills smeten börjar släppa.  Blanda i mer mjöl om så behövs. Låt jäsa i c:a 20 min under en handduk. Gör degen till en limpa eller tre baugetter. Lägg på ett bakplåtspapper och låt jäsa i ytterligare 20 min på bakplåten. Sätt ugnen på 276 grader. Sätt sedan in i mitten av ugnen, grädda i 10 min för buagetterna och c:A 15 min för limpa.

Den nybakade doften sprider sig i huset. Både ditt luktsinne och dina smaklökar kommer att ljubla!

Det är varken svårt eller tidskrävande. Det tar inte ens fem min att blanda ihop de få ingredienserna. Den enda tid som krävs är jäsningstiden. En tid som fabrikbakat bröd inte får, vilket gör att ännu mer kemikalier måste sprutas in.

Här kan man tala om att "baka med kärlek"! Lycka till och njut!

Tips: Bregott ekologisk är det absolut godaste, och nyttigaste smöret. Använd Bregott, och kanske en skiva ost och ta dig en kopp te till. Underbart gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0